De aanleiding voor dit project is dat we de laatste jaren zien dat ons vakgebied de kennis van intuïtieve gebruikerservaring niet enkel inzet om mensen te ondersteunen maar dat de toepassing verschuift naar verleiden, beïnvloeden en manipuleren. Tristan Harris, oprichter van Center of Human Technology, geeft aan dat onze digitale infrastructuur bestaat uit de doelbewuste inzet van psychologische principes. Dit zorgt voor verdunde interactie en maakt ons minder empathisch.

Om de volledige implicaties te overzien van onze huidige digitale infrastructuur op onze maatschappij moet we de kwetsbaarheid van het menselijke brein in acht nemen; het snelle en het trage denken. Daarnaast hebben we het recht, zoals Marleen Stikker aangeeft, om niet gemanipuleerd te worden.

Het doel van dit project is om in ons ontwerponderwijs te zorgen voor bewustwording bij onze studenten, de toekomstige makers van onze digitale samenleving, over deze kwesties en een kritische houding hieromtrent te ontwikkelen.

De website van Designing, Fast and Slow laat geeft een overzicht van de verzameling aan experimenten die gedaan zijn in het kader van dit Comenius project. Deze verzameling van bronnen, werkvormen, gesprekken en onderwijsmateriaal is beschikbaar onder een open access licentie.

De website heeft drie hoofdthema’s

  1. Behaviour Design: bronnen en patronen voor psychologie, ethiek en digitaal ontwerp.
  2. Crap is in the Claim: een uitstapje naar toegepaste ontwerponderbouwing
  3. DIY-ethiek en de Ethiektoolkit: samenwerking met bredere digitale ethiek gemeenschap

Deze drie thema’s zijn de basis van verschillende activiteiten. Waarvan het eerste thema onderdeel is van de opdracht in het themasemester Behaviour Design, dit semester wordt twee keer per jaar aangeboden. Het tweede thema; Crap is in the Claim – is een verder onderzoek in ontwerponderbouwing als onderliggend fundament voor een krititsche blik. Dit staat op het moment nog in de kinderschoenen en het verder uitzoeken en uitvoeren waard maar valt niet meer binnen de scope van dit project. Het laatste thema is een samenwerking met externe ontwerper Astrid Poot (DIY-ethiek) en Creative Business collega Tessa Duzee van de Ethiektoolkit en biedt concrete werkvormen voor docenten digital design.